martes, 24 de abril de 2018

EINES EMOCIONALS

Segons l’àrea organitzativa on vulguem potenciar la intel·ligència emocional, es poden usar diferents eines

Selecció, els processos de selecció poden identificar si el candidat és una persona emocionalment intel·ligent. La clàssica selecció per competències pot adaptar-se a aquest propòsit si s’identifiquen competències associades amb l’EQ com l’autocontrol, la comunicació, la persuasió, etc.
Les dinàmiques de grup també són una bona eina per veure com reacciona una persona en un entorn determinat. A més, des de l’àmbit acadèmic on va néixer la teoria s’han proporcionat tests per mesurar les capacitats emocionals d’una Unitat de Coneixement 
El test MSCEIT consta de 4 àrees on es demana als participants que: identifiquin les emocions representades per determinats rostres, produeixin estats emocionals i en resolguin els problemes associats. Identifiquin les causes de determinades emocions i descriguin com incorporar les emocions en raonaments i decisions que impliquen d’altres persones. 

El lideratge segons Goleman, pot potenciar la intel·ligència emocional mitjançant un procés de coaching perquè la presencia del coach ajuda a prendre consciencia emocional d’un mateix (actua com a mirall) i facilita l’empatia.

La potenciació del talent exposa un equip que presenti un clima emocionalment intel·ligent i permetacque aflori el talent i la creativitat subjacents. Els seus integrants no s’autocensuren, no temen la reacció del grup a les seves idees, en definitiva, no busquen l’atribució personalista de l’èxit sinó que pensen en l’equip com a instància generadora d’idees i decisions. 

Les tècniques genèriques de formació, fan possible realitzar cursos de formació en capacitats frontereres amb la intel·ligència emocional. De fet, hi ha moviments que demanen la introducció d’aquestes tècniques en la pròpia formació primària. Es basen en el principi, acceptat per Goleman però discutit per d’altres teòrics, que la intel·ligència emocional es pot treballar mitjançant les trobades informals, la potenciació d’espais i moments propicis a les trobades informals, millorant el clima emocional d’un grup.

La meditació, Goleman es declara partidari de les tècniques de meditació d’arrel budista per potenciar la intel·ligència emocional. El distanciament d’un mateix, l’autocontrol i l’objectivització d’estats emocionals complexos són processos estretament lligats amb els components coneguts de la intel·ligència emocional

No hay comentarios:

Publicar un comentario